Isnin, 5 September 2011

MENYAMBUT SYAWAL

      Bila tiba hari raya, macam biasa le.... sebuk!, siap itu dan ini... bagi yang beraya ditempat sendiri takde hal, bagi aku dan keluarga memang sebuk lah, saat2 dua atau tiga hari lagi nak sambut raya, sebuk buat persiapan nak balik kampung, begitu lah setiap tahun sejak kedua orang tua ku meninggal dunia, semenjak sembilan tahun lalu.... ape nak buat , aku dah takde ibu bapa lagi, dah jadi anak yatim tua , hehehehehe..... tinggal lah adik2 je... mereka pun dah kahwin sama macam aku gak... bila raya balik, rumah pak mertua , sebagai ibu bapa kedua yang kita ade .

   Dua hari sebelum  hari raya , persipan yang biasa aku buat adalah , menghantar kereta ke bengkel untuk servis,dan memperbaiki ape2 yg perlu, sebab nak jalan jauh... takut2 salah jalan......., jalan jauh pulak buat selama-lamanya..balik kampung batu dua...(mati) heeee... selisih malaikat 44, jauhkan lah semua tu,
oleh itu persiapan rapi perlu dilakukan,agar tak berhari raya ditepi jalan atau ditepi hutan


       Selesai servis kereta, pergi hantar cuci pulak, biar kilat dan bersih, sedap mata memandang.... biar kereta lama pun, tapi bersih, masuk dalam kereta bau wangi je...

 
  Sekitar pukul lima petang, aku memulakan perjalan , cuaca pun tak panas , oleh kerana ada masa dua jam lagi nak berbuka puasa , dalam perjalanan singgah sekejap ke bazar ramahdan untuk beli juadah berbuka puasa... tak kesah lah dekat mana nak berbuka puasa, yang penting makanan dah ade...
syok gak buka puasa ditepi jalan...., bukan aku seorang je yang buka puasa tepi jalan, ada tiga biji kereta lain yang berhenti , dimana  tempat aku berhenti untuk berbuka puasa....., sekitar pukul lapan malam, aku sampai di pekan mersing, berhenti sebentar untuk solat, selepas itu meneruskan perjalanan.



    Pada  pukul  2.45 Pagi, aku telah selamat sampai di kampung isteriku di kuala berang, terengganu , langsung terus bersahur, lepas bersahur ape lagi , tumbang... mengantuk yang amat sangat ,




          Yang ni, aku punya abang ipar,sedang potong buluh untuk proses yang pertama untuk buat lemang

Buluh yang sudah dicuci


                                                    Bergotong royong, membuat lemang



Adik2 turut membantu, rajin betul.... ni raye boleh dapat duit raye lebih .


Rebus daging untuk dibuat rendang


Bakar lemang


Menyiapkan untuk juadah berbuka puasa


Ikan siakap tiga rasa..


Buka puasa ramai2 sernoknye...


Di pagi raya, bermaaf- maafan, jangan lupa duit raye ya...


Dah tak puasa lagi... yahooooo  boleh makan..






Jaga.... ,senyum.... 1,2,3  ok











Tiada ulasan:

Catat Ulasan