Khamis, 15 Disember 2011

EXPEDISI BATU KAPAL


Khamis 8/12/2011, Percutian kali ini balik kekampung isterku(Terengganu) memberi satu pengalaman baru buat ku, aku berpeluang pergi melihat satu keajaiban Tuhan,dimana aku dapat melihat satu ketulan batu yang besar berbentuk sebuah kapal dan merasai sendiri pengalaman mendaki bukit, maklum lah aku ni orang bandar... tak biasa sangat dengan hutan2 ni... walau macam mana pun pendakian ni memang menyeronokkan walau pon berasa letih dan lengoh, banyak benda boleh dilihat dan dipelajari ....
Untuk ke Batu Kapal dari bandar kuala terengganu sekitar 70km saja, jika dari pekan kuala berang hanya lebih kurang 35km untuk sampai ke kaki bukit batu kapal,Perjalanan untuk ke Batu Kapal tidak lah begitu sukar , hanya memakan masa lebih kurang 1jam setengah saja untuk sampai ke Batu Kapal...



papan tanda ke batu kapal


0diggsdigg
8
email
Bersiap untuk masuk hutan  dan memulakan pendakian
aku hanya berdua sahaja dengan abang ipar..



fuh!!!! jenuh dan lenguh terasa....

berehat seketika

buang pacat dikaki, banyak sangat geli eeee......
lebih 30 ekor pacat yang menjamah darah dari betis ku,
 sehinggakan jadi gatal2 dan berkudis,membuatkan tidak boleh tidur
malam di buatnya

Dalam pendakian, banyak anak sungai dan jeram yang aku temui


Air jeram yang mengalir jernih dan bersih tanpa pencemaran

sungai ni berhampiran dengan batu kapal ,Kalau mandi sedap ni...sejuk...


ulat gelato pinang ( pangilan orang Terengganu ) nama lain aku
 tak tahu ....dengan apa yg diberitahu , ulat ni sesuai untuk mengubati
anak2 kembung perut,tak pasti pulak bagai mana penggunaannya...


tapak tapir / tenuk yang ku temui dalam perjalanan

Batu kapal pandangan sebelah hadapan


Batu kapal pandangan sebelah sisi


Batu kapal pandangan sebelah belakang


Sekitar 4.45 petang aku pon mula bergerk pulang, perjalanan pulang agak cepat sedikit sebab jalannya menuruni bukit,tak lah penat sangat berbanding semasa menaiki bukit...dalam perjalanan hujan turun dengan lebatnya suasana semakin gelap membuatkan aku rasa seram..kaki pulak sakit melecet akibat gigitan kasut but yang agak ketat , perjalanan ku agak lambat terhencot -hencot membuat aku jauh tertinggal kebelakang dalam kelebatan hujan.. akhirnya aku selamat sampai kebawah tempat mula2 pendakian, selesai menukar pakaian dan bersolat aku pun bergerak pulang.....tidak jauh dari situ ada sebuah warung, kami singgah seketika untuk minum bagi menghilangkan dahaga... aku sempat berbul2 dengan tuan punya warung , mengikut cerita dari tuan punya warong ,batu kapal yang kami kunjungi itu mempunyi kisah mesteri nya yang tersendiri, macam2  perstiwa yang menyeramkan belaku disitu terhadap pengujung batu kapal, ada yang terserempak dengan makluk yang menyeramkan ( hantu ) ,ada pulak yang ambil gambar disitu semua gambarnya tak menjadi dan lain2 .... alhamdulilah.. aku hanya berdua sahaja dengan abang ipar ,tak  jumpa apa2 pun....


Objek2 aneh yang ku temui dalam kemera, diambil secara tidak
 sengaja,berbentuk raut wajah manusia...


Objek  seorang wanita bertudung dengan beg disisi, memakai baju
 berwarna putih,dalam hutan... mana ade awek... sorang lak tu..kot2
 nak gi super market tak ?....,dalam hutan mana ade semua tu...


objek makluk sedang duduk diatas batu,sambil menutup mukanya dengan kain.


"sesungguhnya.....
manusia ,
jin dan iblis 
adalah makluk allah"



Tiada ulasan:

Catat Ulasan